نوای تعزیه استان مرکزی در پایتخت/ از مسجد شش ناو تفرش تا بازار اراک

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش


خبرگزاری مهر: تعزیه ماندگاترین هنر دینی محسوب می شود که قطب آن استان مرکزی است و این روزها چشم پایتخت نشینها را به خود خیره کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، روایت قدمت و پایداری تعزیه استان مرکزی از مسجد شش ناو تفرش به عنوان تنها مسجد چوبی ایران که برای تعزیه برپا شده تا بازار اراک است که ابتکاری ترین و مدرن ترین شکل تعزیه در آن برگزار میشده است.

اکنون به مدد مسئولان فرهنگی استان هفته هنر استان مرکزی در فرهنگسرای نیاوران در حال برگزاری است که مهترین برنامه آن تعزیه است.

قرار است پنج مجلس تعزیه در این فرهنگسرا اجرا شود که مرتبط با اربعین حسینی است.

تعزیه هنر ناب دینی

آن زمان که خبری از رسانه و تلویزیون نبود تعزیه رخدادهای عاشورا و تاریخ اسلام را برای مردم بازخوانی می کرد و این گونه بود که حقایق تاریخی و اسلامی سینه به سینه منتقل و حفظ می شد.
 
تعزیه هنر اصیل ایرانی است که هر ساله با آمدن محرم و صفر جان می گیرد و نسخه های تعزیه است که در دستان هنروران صحنه تعزیه دست به دست می شود. تعزیه یا همان شبیه خوانی هنری برگرفته از عاشوراست و سابقه تعزیه به عنوان هنر نمایشی به سالهای پیش از عاشورا و به عقیده برخی محققان به سوگ سیاوش در ایران زمین برمی گردد.


 
اولین نشانه های تعزیه عاشورا به دوران آل بویه باز می گردد که با روی کار آمدن آل بویه به عنوان حکومتی شیعی عزاداری برای امام حسین (ع) را آزاد می کند و از آن پس تعزیه رشد و شکوفایی خود را آغاز می کند.
 
با آزاد شدن عزاداری برای شیعیان شکل و شمایل نمادین در آن آمیخته شد و حالتهای نمایشی برای روایت واقعه عاشورا جان گرفت و اینگونه بود که مردمان، تاریخ و رویدادهای اسلامی را از طریق تعزیه سینه به سینه به نسلهای بعدی خود انتقال دادند.
 
و این هنر اکنون به درجه ای از رشد رسیده است که چشم هر بیننده بومی و خارجی را به خود خیره می کند.

هفته فرهنگی استان مرکزی در تهران

هفته هنر استان مرکزی به فرصتی برای نشان دادن این گونه نمایی و هنر بومی مردمان استان مرکزی در پایتخت کشور تبدیل کرده است.

هفته فرهنگی استان مرکزی از 21 تا 25 دی ماه 1390 با همکاری معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی و فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد.

هنر آیینی و مذهبی تعزیه نیز بخشی از هفته هنر استان مرکزی است که طی آن پنج مجلس تعزیه در این پنج شب از ساعت 19 در سالن اصلی فرهنگسرا توسط گروه هایی از شهرستان های اراک و تفرش اجرا خواهد شد.
 
در این نمایشگاه که در گالری شماره دو فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود آثار نفیسی از آئین تعزیه استان مرکزی به نمایش گذاشته خواهد شد.




 
فعالیت شناسنامه دار 90 گروه تعزیه خوان در استان مرکزی
 
در حال حاضر 90 گروه تعزیه‌خوان در سراسر استان مرکزی از سوی ارشاد اسلامی استان شناسایی شده‌ که تلاش برای ساماندهی و توجه بیشتر به این هیات ها وجود دارد.

 

در قالب فعالیت این گروهها و هیات ها 700هنرمند تعزیه‌خوان فعالیت می کنند.
 
شور جوانی در نوای تعزیه 
 
شور حسینی بسیاری از جوانان و نوجوانان استان مرکزی را وامدار خود کرده است و هر جوانی که ته صدایی دارد به عشق حسین ویارانش خرج می کند.
 
به مدد حضور جوانان، شورای جوانان تعزیه و شبیه‌خوان استان تشکیل شده است.

 

استان مرکزی قطب تعزیه کشور
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی هم پیش از این از انتخاب استان مرکزی به عنوان قطب تعزیه کشور در سال‌جاری خبر داده بود و گفت: این انتخاب انتخابی به جا بود زیرا تعزیه در استان مرکزی جاری و ساری است و حتی در تفرش با گوشت و خون تفرشیها آمیخته است.

 

مصطفی مشایخی افزود: استان مرکزی سابقه بلندی در زمینه تعزیه دارد و این امر استان را به عنوان قطب تعزیه معرفی می کند.

 

وی با بیان اینکه رونق این هنر بومی در گروی توجه و ساماندهی هنرمندان آن است، گفت: امید است با این نامگذاری قدمهای مفید برداشته شود.

حیات نسخه نویسی تعزیه در استان مرکزی
 
میر انجم تعزیه نویس برجسته استان مرکزی و روستای قدمگاه شازند است که نسخه های وی در اقصی نقاط کشور خوانده می شود و در اراک برگزار می شود.
 
شاعران و تعزیه سرایان اشعار میر انجم تعزیه نویس اراکی را بسیار فخیم و قابل ملاحظه ای می دانند و معتقدند که تاثیر بر مخاطب به وفور در این اشعار دیده می شود.
 
تعزیه بازار اراک احیاء شود
 
محرم که از راه می رسید کوچک و بزرگ و زن و مرد مشتاق دیدن تعزیه بودند، بزرگترهای اراک می گویند در زمان اجرای تعزیه ای منسوب به بازار اراک تماشاچیان از نقاط مختلف کشور به اراک می آمدند اما اینک این تعزیه رو به فراموشی است.

بزرگترهای اراک می گویند تا همین 50 سال پیش بود که حسینیه ها، میدانها و گذرهای بزرگ شهرها و روستاها در ماه های محرم و صفر به پاتوقی برای شنیدن مصیبتهای ائمه از زبان کاراکترهای تعزیه تبدیل می شد و این تماشا کردنها، زن و مرد و پیر و جوان نمی شناخت و فرصتی بود برای فهمیدن اما اکنون فناوری به چنان پیشرفتی رسیده و ما را محو خود کرده که کمتر به یاد پیشینه و توانمندی های فرهنگی و هنری خود فکر می کنیم.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : برچسب:, | 8:45 | نویسنده : میثم اله وردی |